Beszélgetés
Szucsán Károly montreáli festőművésszel
Szucsán Károly montreáli festőművésszel
Mikor
megpillantottam Charles Sucsan (Szucsán Károly) festőművész munkáit,
nyomban éreztem, hogy egy kimagasló tehetséggel állok szemben. A képei
különleges energiát sugároztak: a többségtől való másságot, a
vonalvezetés mozdulatának erejét, egy különleges képzőművészetet - az
általa feltalált geometrikus figurákba öltött érzelmi stílust, amely a
sajátságos ábráknak különleges értelmet és érzelmet ad. Sokoldalúsága
mellett a képei a csak neki tulajdonítható egyéni kézjeggyel
rendelkeznek.
2004 tavaszán a művész boldogan mutatta be élete nagy munkájának első részét - három alkotást a Gilgámes sorozatból…
Tudományosan
bizonyított, hogy Gilgámes élő személy volt az időszámításunk előtti 28
században élt. Róla egy eposz maradt meg, az emberiség legősibb
irodalmi alkotásai közé tartozó páratlan remekmű, amelynek témái tovább
élnek a későbbi bibliai történetekben és a görög mitológiában…
2004-ben
csak három kép volt készen. Azóta elkészült az egész sorozat- 12 képből
álló sorozat, amely hamarosan megtekinthető lesz először a kanadai majd
a külföldi közönség számára.
Hány éves korában érezte meg, hogy a művészet világához tartozik?
Párizsban,
17 éves koromban, a tanulással és a szakmaválasztással küszködve. Az
első a zene volt: a zongora. A legjobb zeneiskolába jártam, de az anyagi
nehézségek miatt fel kellett adnom. Egyik iskolatársammal és
jóbarátommal együtt, akinek spanyol kerámikus apja Picasso barátja volt,
a képzőművészeti pályát választottuk. Az édesapja műhelyébe iratkoztunk
be tanoncoknak. Így ismerkedtem meg az ecset elbűvölő erejével.
Párhuzamosan, a képzőművészeti tanfolyamot folytatva Párizsban, az
újjáéledő művészeti világ befolyása alatt a képzőművészeti pályára
lettem beoltva örökre.
Hogy érik meg a festőművészben az alkotás?
Több
fajta ihlet alapján történik. Az érzelmek pillanatnyi hatása,
amelyekből többnyire egy tervszerű alkotás keletkezik. Ez a szakmai
törvények alapja. Ha a művész nem ihletből alkot, az rögtön meglátszik a
munkáján.
Több fajta irányzat is képviselve van a munkáiban. Melyik a kedvence?
A
pillanatnyi irányzat, amit követek, az absztrakt expressionista, a
Gilgámes miatt. Szeretem a geometrikussságot az alkotásaimban, a
különböző technikákat, amikkel dolgozom. A Gilgámes sorozatban egy
saját, többfajta stílusból szintetizált rendszert használtam, ahogy a
művésztörténészek és kritikusok állítják, egy egyéni Sucsan formát.
Milyen nyelven gondolkodik?
Első
nyelvem a francia, így érthető, hogy franciául. De beszélek angolul is.
A feleségem, Dóra, magyar, és most már majdnem tökéletesen beszélek
magyarul is.
Van e hobbi és milyen?
Igen,
a művészettörténet, amelyből az emberiség világtörténelmének ismerete
érdekel. Magyar származásúként az őseim történelmének megismerése is
erősen vonz. Ebből kifolyólag természetesen a nemzetközi politika is.
Élete folyamán hol állított ki? Milyen díjakat nyert?
Egy
fél évszázad alkotói munka után minden helyet nem tudnék felsorolni.
Canadában Montréal, Quebec, Ottawa, Toronto, Vancouver. Az USA-ban New
York, Chicago, Wilkes Barre, Pen., Franciaországban Enghien-Les-Bains,
Németországban Hamburg, Magyarországon Budapest, és sok más kisebb
helyen. Említésre méltó díj a híres francia társaság az
"Art-Science-Lettre" diplomája volt 1998-ban.
Miért volt fontos a Gilgámes témát újraébreszteni, átélni saját képeiben, megalkotni?
A
Gilgámes sorozatot életművemként lehet értékelni. Két céllal készült:
rámutatni az ókori történelem szellemi hatására az emberiségre és a mai
gondolkozás kialakulására, aminek nagy részben nincsen tudatában az
emberiség. A másik pedig az, hogy a Földön élő civilizáció egyik nagy
remekművét az én stílusomban vinni a közönség elé.
Hogy is jött a Gilgámes vízió?
Fiatalabb
koromban meghatott a 6000 évvel ezelőti Susa-ban (Irán területén)
talált kerámiai darabok felületének diszítési stílusa. A mai modernnek
is megfelelne. Főleg a finomsága rázott meg. Megértettem, hogy akik
alkották ezeket a formákat azok egy magas kultúrájú civilizációban
élhettek. Máskülönben a primitív stílus volt jellemző az általános
neolotikus időszakra. Ez a kontraszt és a kiváncsiság késztetett
részletesebb kutatásokra. Ezt mondhatnánk egy megelőző víziónak.
Akkor voltak további víziók is?
Később,
mit ad Isten! Badinyi Ferenc Montréálban tartózkodik, és előadást tart a
sumér-magyar rokonságról. A "Kaldeától Isztergamig" könyvét megveszem,
de akkor még nem tudok jól magyarul, így csak kb. 20 év múlva próbálom
olvasni. A könyv nagy hatással volt rám. Így a mezopotámiai őstörténelem
még érdekesebbé vált számomra. A Gilgámes eposzt részben ismertem.
Annak felfedezése riadalmat okozott a francia értelmiség között a
huszadik század elején. A szálak összefolytak, és a téma nagyon kezdett
érdekelni.
Mi volt tovább?
Párizsban,
a Louvre múzeumban, újból megtekinthettem a Susa kerámiákat. Ott
bukkantam rá a Gilgámes eposz eredeti szövegére franciául. Ott jött az
újabb erőszakos vízió, valami sugalmazás, hogy a Gilgámes királyt
ábrázoljam abban a vonalas geometrikus stílusban, amiben akkor
dolgoztam.
Akkor
készült el a kis Gilgámes festmény, amely egy akkora belső
megelégedettséget adott nekem, hogy elhatároztam, hogy a Gilgámes eposz
fontosságának ismertetése érdekében illusztrációkat alkotok nagy
fesmények formájában.
Nekem ez egy különleges alkotó lehetőséget nyújt, és egyúttal ajándék is lesz az emberiség számára az életem végén…
Kronológiailag mikor készültek az alkotások?
Az
első három kép 1996-ban készült el, de különböző problémák miatt
elhúzódott és csak 2007-ben tudtam mindent félre téve az alkotásra
fordítani a megmaradt energiámat és nyugdíj alapomat. Tudni kell azt,
hogy nagyon független beállítottságú vagyok, és semmiféle támogatással
járó függő viszonyt nem fogadtam el a szakmai pályafutásom alatt. A
művészeti szabadságnak ára van még a demokráciában is. Azonban örülök,
hogy a 12 Gilgámes festmény is elkészült, ami óriási lelki megnyugvást
okozott nekem.
Hallhatnánk nagyon röviden a Gilgames történetét?
A Gilgámes eposz a 19-ik század folyamán az iraki kutatások alatt került napvilágra.
Gilgámes
fél-isten fél-ember, Uruk Király. Az eposz körülbelül a kr.e. 2800
korszakból való, amelyet ékírásos formában agyagtáblákon találtak meg.
Tartalma az ember teremtéséről, az özönvíz pusztitásáról és
megmaradásáról, az Istenek harcáról
,
és főleg Gilgámes király barátságáról az Istenek által "teremtett"
testvéri baráttal, Enkidúval való kapcsolatáról szól. A két ember
kalandjai rámutatnak az élet alapkérdéseire, a "félisten" Gilgámes
halhatatlanságának keresésére…
Utanapisthim
az eposz szerint az egyedüli ember, akinek az Istenek megadták az örök
életet, s akit Gilgámes az özönvíz után keres fel hogy megtudja tőle az
örök élet titkát… Utnapistthim története hasonlít a Bibliai Noé
történetére. Gilgámes páratlan fizikai ereje és hősies kalandjai
továbbéltek a görög mítoszban, Herkules figurájában… Gilgámes
hosszadalmas kutatás után végülis belátja, hogy felesleges harcolni a
földön a halhatatlanságért vagyis a földi örök életért…
Hol lesz megtekinthető a sorozat?
Előreláthatóan
a McMichael Múzeumban. A családom tagjai, a feleségem és gyermekeim
segitenek a szervezésben. De a munkáim másolatai megtekinthetők a
honlapomon:
www.sucsan.ca, ahol az érdeklődőkkel szívesen kommunikálok.
Török Erzsébet